Cena se stává rozhodující na úkor ekologické a sociální udržitelnosti.
Vzhledem k rychle rostoucí životní náklady začala při rozhodování, kde utratíme své peníze, hrát hlavní roli cena. A to i na úkor ekologické a sociální udržitelnosti.
Dva ze tří Evropanů tvrdí, že by rádi nakupovali udržitelnější zboží a služby, ale rostoucí životní náklady jim to ztěžují.
Udržitelné výrobky se stávají nedostupné
Šest z deseti Evropanů mění způsob, jakým utrácejí peníze a stejně velký podíl tvrdí, že kvůli inflaci a rostoucím životním nákladům už nedokážou zaplatit vyšší cenu za udržitelné výrobky.
Stejné výsledky zaznamenaly i za Slovensko. Vyplývá to z výsledků průzkumu společnosti Intrum, kterého se zúčastnilo přes 24 tisíc Evropanů, z toho tisíc Slováků.
Do diskontu
V evropském průměru více než polovina dotázaných uvedla, že v následujícím roce plánují více nakupovat v diskontních prodejnách, přičemž v Rumunsku a Dánsku je to až 70 procent.
Tento trend je typický také pro všechny severské země. A přestože jsou obecně jejich obyvatelé považováni za nejšťastnější, těžké dopady inflace pociťují i tam. Na Slovensku tendenci nakupování v diskontech potvrdila téměř polovina respondentů.
„Krize životních nákladů pochopitelně způsobila, že spotřebitelé, kteří mají problém vyjít s penězi, hledají slevy a mají méně prostoru na utrácení na prémiové či udržitelné zboží a služby. To může přinést další výzvy pro vlády, podniky a nevládní organizace, které se snaží podporovat udržitelnou spotřebu a ekologický přístup,“ konstatoval výkonný ředitel Intrum Slovakia Martin Musil.